Nieuwe logistieke combinaties voor de brandweer

Op zaterdag 10 november jl. heeft in bescheiden gezelschap de officiële overhandiging plaatsgevonden van de twee nieuwe logistieke combinaties (bus met aanhangwagen) voor VRZ/ Brandweer Zeeland. Aanwezig daarbij waren vertegenwoordigers van de posten Krabbendijke en Sluiskil, Kees Overdulve (teamleider MTL), Gérard Teunissen als portefeuillehouder Warme Logistiek, Alfred van den Berge (post Oranjeweg) met de VZU-container en de leveranciers, PAK-aanhangwagens en bouwbedrijf Goetheer & Huissoon, die de container heeft ingericht.

De 19-8201 wordt in eerste instantie ingezet boven de Westerschelde en de 19-8604 in de regio Zeeuws-Vlaanderen. Wanneer een van de twee posten zelf is ingezet bij een incident, zal de andere logistieke eenheid worden opgeroepen. Bij grote incidenten beide. De VZU (Verzorgingsunit) kan vanuit Post Oranjeweg ter ondersteuning van beide teams worden ingezet. Dit is een container met tent die ’uitgevouwen’ kan worden tot een verblijfsruimte met 40 zitplaatsen. Ideaal als de weersomstandigheden hierom vragen.

Klein en flexibel
De logistieke combinatie bestaat uit een Mercedes Vito met zitruimte voor zes personen, een opbergruimte achterin voor de benodigde spullen en een tandemasser aanhangwagen. Vanaf het moment van alarmeren duurt het zo’n twee uur voor de logistieke eenheid operationeel is; verse broodjes worden opgehaald bij de plaatselijke bakker of supermarkt, spullen ingeladen en zodra de wagen ter plaats is, worden broodjes gesmeerd en koffie, soep en / of worst klaargemaakt. Staat de combinatie eenmaal opgesteld op de plaats van een incident, dan kan de bus fungeren als pendeldienst, bijvoorbeeld om eten en drinken te brengen naar de andere kant van het incident, of om extra broodjes of mobiele toilet op te halen.

Schone handen
Bij de inrichting is rekening gehouden met 'schoon werken', een belangrijk punt bij een inzet van de brandweer. Zo zijn de aanhangers voorzien van wasbakken. De wasbakken staan links van het voertuig opgesteld. Na het handen reinigen lopen de ‘klanten’ van links naar rechts langs de kar, waarbij ze drinken en eten krijgen uitgereikt. Op deze wijze vindt er geen vervuiling van het eten plaats.
Daarnaast past het concept in het de nieuwe kijk op Grootschalig Brandweeroptreden. Gérard Teunissen, contactpersoon vanuit Brandweer Zeeland voor Logistiek en Ondersteuning GBO-SO: 'Deze logistieke combinatie is een voorbeeld voor de rest van Nederland. Vanuit het hele land is belangstelling voor het bedachte concept. Simpel in te zetten, selfsupporting en het systeem is vraaggestuurd ingericht.'

Inzetten
De vorige logistieke eenheden, die aan vervanging toe waren, rukken samen zo’n 30-35 keer per jaar uit en dit aantal neemt toe. Het verzorgingsgebied beperkt zich daarbij niet tot Zeeland. Ook de West-Brabantse en Belgische collega’s wisten de weg naar de Zeeuwse verzorging al eens te vinden, toen hun eigen logistieke eenheid was ingezet bij een ander incident. Maarten van Rossum, ploegleider Krabbendijke: ‘Bij het mistongeval op de A58 (in 2014) hebben we in twee uur tijd 1100 broodjes gesmeerd voor de verschillende hulpdiensten en betrokkenen.’

Samenspel
Kees Overdulve, teamleider MTL: 'De keuze voor de voertuigen en de inbouw is een product van samenspel tussen de diverse partijen, zoals leveranciers en de posten Krabbendijke en Sluiskil. We wilden twee identieke voertuigen, die elkaar zo nodig kunnen vervangen. De wagens moeten goed kunnen manoeuvreren en de grote afstanden in Zeeland kunnen afleggen.'
'De inbouw van de aanhangwagen vormde de grootste uitdaging. Zo moesten de combinaties self-supporting zijn wat betreft de watervoorziening. De oplossing was een ingebouwde watertank van 80 liter. In de bus en op de aanhanger zitten bovendien een portofoon en een mobilofoon zodat men tijdens het pendelen met elkaar in verbinding kan staan.’

afb. officiele overdracht